دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی به کار رفته

Zodiac | CCTV Cameras

انواع دوربین مداربسته ویژگی و کاربرد آنها

آشنایی با انواع دوربین مداربسته به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم دوربین متناسب با نیاز خود را انتخاب کنیم. در این مقاله سعی داریم انواع دوربین های مداربسته ویژگی و کاربرد آنها را بدون در نظر گرفتن برند بررسی کنیم. در این مقاله با انواع مختلفی از دوربین های مداربسته موجود در بازار با کاربری های گوناگون آشنا خواهید شد.

دوربین مدار بسته بر اساس چند فاکتور به 4 گروه اصلی تقسیم بندی می شود:

تکنولوژی دوربین مداربسته (شبکه یا آنالوگ)

بدنه دوربین مداربسته

کیفیت و رزولوشن تصویر دوربین

لنز دوربین مداربسته

 

در این مقاله به بررسی دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی دوربین مدار بسته خواهیم پرداخت و در مقالات بعدی به موارد دیگر پرداخته خواهد شد.

 

 انواع دوربین مداربسته براساس تکنولوژی آن

دوربین های مداربسته با توجه به چگونگی ارسال اطلاعات تصاویر به دستگاه ضبط کننده به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

دوربین مداربسته آنالوگ: در این نوع دوربین ها اطلاعات به صورت سیگنال های آنالوگ ارسال می شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه:  این نوع دوربین ها اطلاعات را به صورت دیجیتال و تحت پروتکل های شبکه ارسال می کند.

 

 

دوربین مداربسته آنالوگ

با عملیات ویژه به نمایش بگذارند و آن ها را ذخیره سازی نمایند. به زبانی ساده، دوربین مداربسته آنالوگ داده های دریافتی را به شکل آنالوگ به دستگاه ذخیره ساز ارسال می کند. در صورتی که نیاز به تماشای داده های دریافتی باشد می بایست از یک دستگاه مبدل، استفاده کرد. در چنین شرایطی از دستگاه های DVR  ذخیره ساز استفاده می شود که وظیفه دارند داده های دریافتی استاندارد تصاویر آن ها در دستگاه ذخیره ساز، به صورت PAL و NTSC می باشند در هنگام تنظیم می بایست به این موضوع دقت داشت.

در این نوع دوربین ها تفاوت در ارسال اطلاعات موجب تفاوت در بستر انتقال اطلاعات نیز شده است. دستگاه ضبط کننده DVR  برای اتصال دوربین به دستگاه از کابل کواکسیال استفاده می کند. سادگی نصب و قیمت پایین، دو عاملی است که دوربین های آنالوگ را در جایگاه خوبی قرار داده بود. با این حال کیفیت پایین و محدودیت قابلیت ها از نقاط ضعف این دوربین ها است. ورود دوربین های آنالوگ HD توانست این خلا به وجود آمده را جبران کند. در واقع دوربین آنالوگ HD نسل جدید دوربین مداربسته آنالوگ است که با تغییرات ایجاد شده در مدل هایی قادر به ارائه تصاویری با کیفیت بسیار بالا شده اند. انواع تکنولوژی HD در دوربین از برندهای مختلف وجود دارند.

تصور کنید در یک ساختمان 5 طبقه بخواهید شبکه دوربین های آنالوگ را راه‌اندازی کنید. برای مثال اگر 3 دوربین در هر طبقه باشد و دستگاه DVR در طبقه اول باشد ، شما باید از تمام دوربین های آنالوگ (15 دوربین) در هر طبقه به دستگاه DVR در طبقه اول کابل بکشید که این امر زمان بر و هزینه بر باشد.

 

مزایا :

قیمت مناسب

تنوع بالا

نصب آسان

معایب :

محدودیت کیفیت تصاویر (نهایت ۷۲۰ × ۵۷۶)

نویز پذیری

هزینه بالا برای کابل‌کشی

 

IP CCTV System Basics for Beginners - Get CCTV Security and Surveillance  Cameras from 2MCCTV

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های دیجیتال که به آن دوربین‌های IP یا دوربین های تحت شبکه نیز گفته می‌شود، از کابل شبکه CAT و کانکتور RJ45 برای اتصال دستگاه به دوربین استفاده می شود.در دوربین های IP یا همان تحت شبکه دستگاه ذخیره کننده اطلاعات و تصاویر NVR است .

کابل CTA (Category) ستون فقرات هر شبکه‌ای است. Cat به طور کلی نشان‌دهنده سرعتی است که کابل شبکه می‌تواند داده را منتقل کند. امروزه انواع مختلفی از این نوع کابل در بازار شبکه ارائه شده است و با یک شماره بعد از Cat نمایش داده می‌شود. شماره‌ای که بعد از Cat می‌آید مشخصه هر کابل است. برای مثال CAT5, CAT4, CAT3, CAT2و CAT6 و …

کیفیت دوربین‌های IP بر حسب پیکسل سنجیده می‌شود. پیکسل کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر است. هرچه تعداد پیکسل‌ بالاتر باشد به همان نسبت ، قدرت نمایش جزئیات در آن بیشتر و کیفیت تصاویر در آن بهتر می‌شود. اما توجه داشته باشید در کیفیت تصاویر عوامل دیگری همچون دقت هندسی، دقت رنگ، گستره دینامیکی و میزان نویز نیز تأثیرگذار هستند.

NVR معادل سرور در سیستم شبکه است. NVR همانند DVR در شبکه سیستم دوربین مداربسته عمل می‌کند. با دو تفاوت:

از آنجا که تصاویر در دوربین IP به صورت دیجیتال ضبط و ارسال می‌شوند دستگاه NVR برای ذخیره تصاویر در حافظه‌ی خود نیازی به تبدیل سیگنال ندارد.

انتقال اطلاعات در DVR یک طرفه است اما در NVR دو طرفه است. در این حالت NVR  قابلیت مدیریت تصویر دارد، برای مثال می‌تواند چهره را تشخیص دهد یا تصاویر را پردازش کند.  یا اگر دوربین دیجیتال شما دارای سیستم صوتی هم باشد شما می‌توانید با استفاده از دستگاه NVR در محیط با دوربین صدا پخش کنید یا با کارمند خود صحبت کنید.

نیازی نیست دستگاه NVR را با توجه به تعداد دوربین‌های دیجیتال تهیه کنید، زیرا این دوربین‌ها تحت شبکه هستند. کافیست تمام دوربین‌ها را به یک سوئیچ متصل کنید و سوئیچ به یک پورت از NVR متصل می‌شود.

تصور کنید در یک ساختمان 5 طبقه بخواهید شبکه دوربین های دیجیتال را راه‌اندازی کنید. برای مثال اگر 3 دوربین در هر طبقه باشد و دستگاه NVR در طبقه اول باشد ، کافیست هر سه دوربین در هر طبقه را به یک سوئیچ متصل کنید ، سپس هر سوئیچ را توسط uplink به NVR طبقه اول متصل کنید.

 

از محصولات مرتبط فروشگاه هایدید دیدن فرمائید.

https://www.blackbox.be

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *