دیجیتال

انواع دستگاه حضور و غیاب را بشناسید.

انواع دستگاه حضور و غیاب را بشناسید.

یکی از نیازهای مدیران امروزی کنترل و نظارت بر ورود و خروج کارمندان و همچنین محاسبه حقوقشان بر اساس این اطلاعات است.  با پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه‌های پیشرفته به بازار این امکان به راحتی و با کمترین هزینه‌ها در اختیار مدیران قرار گرفته‌ است.

در ادارت و شرکت‌ها، با نصب دستگاه‌هایی که برای همین منظور طراحی شده‌اند کارمندان در هنگام ورود و خروج با مراجعه به این دستگاه و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند کارت‌های هوشمند، اثرانگشت، اسکن چهره و… ورود و خروج خود را ثیت می‌نمایند.

در این دستگاه ها امکان تعریف ساعت کاری وجود دارد. درواقع مدیران می توانند ساعت کاری محل کار را در این دستگاه تعریف نمایند تا دستگاه میزان تاخیر یا خروج زودتر و میزان ساعات اضافی کارمندان را محاسبه کند. بنابر این، این دستگاه ها سبب می شود تا حقی از کارمند ضایع نشود و حتی یک دقیقه اضافه کاری نیز برای کارمند محاسبه گردد.

سیستم های حضور و غیاب به طورکلی با 4 روش قادر به ثبت تردد می‌باشند:

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

دستگاه حضور و غیاب کارتی

دستگاه حضور و غیاب رمزی

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

مناسب‌ترین دستگاه حضور و غیاب را چطور بشناسیم؟

یکی از شیوه های ثبت تردد استفاده از اثر انگشت می باشد. این روش یکی از مطمئن ترین روش ها برای تشخیص هویت یک فرد است، زیرا هر شخصی اثر انگشت منحصر به فرد خود را دارد.

روش کار به این صورت است که در این دستگاه ‌ها از یک سیستم ورودی اسکن اثر انگشت استفاده می شود. در ابتدا تصویری از اثر انگشت تمامی پرسنل یک مجموعه از طریق اسکنر اثر انگشت دستگاه، گرفته و ذخیره می گردد. سپس در هر بار ورود و خروج ، کارمند اثر انگشت خود را وارد دستگاه می‌ کند، دستگاه اثر انگشت وارد شده را با اثر انگشت های ذخیره شده مقایسه نموده و در صورت تطابق، تردد این فرد ثبت می‌ شود.

در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین دستگاه ‌های حضور و غیاب، دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی است. این نوع دستگاه ها برای مشاغل دفتری و اکثر فروشگاه ها مناسب می باشند.

 

دستگاه حضور و غیاب کارتی

یکی دیگر انواع دستگاه حضور و غیاب  دستگاه حضور و غیاب کارتی است. کارمندان با در دست داشتن کارت، حضورت و غیاب خود را ثبت می کنند.

مزایای اصلی دستگاه های کارتی عبارتند از:

  • سرعت عملکرد بالا و توانایی ثبت ورود و خروج تعداد زیادی از افراد در کوتاهترین زمان ممکن است.
  • هزینه کمتری برای خرید و تعمیر این نوع دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر نیاز است.
  • امکان هک کردن یا تغییر اطلاعات این کارت ‌ها و دستگاه ها بسیار کم است.

این نوع سیستم حضور و غیاب معایبی هم دارند.

  • احتمال تقلب دراین نوع دستگاه وجود دارد زیرا افراد می‌توانند با در دست داشتن کارت دیگر کارکنان، تردد آن‌ها را ثبت نمایند که برای جلوگیری از تقلب لازم است شخصی به عنوان ناظر، تردد کارمندان را نظارت نماید و این مسئله مستلزم هزینه اضافی خواهد شد.

با توجه به اینکه این نوع دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها دارای قیمت کمتری می باشد. افرادی که قصد دارند هزینه کمتری برای خرید دستگاه حضورغیاب، پرداخت کنند می‌توانند این نوع دستگاه را خریداری نمایند.

دستگاه حضور و غیاب رمزی

به هنگام استفاده از دستگاه‌ های حضور غیاب رمزی به هر فرد در سازمان یا شرکت یک رمز اختصاصی داده می شود تا بتواند با وارد کردن آن رمز، تردد خود را ثبت ‌کند. این دستگاه ها دارای یک صفحه کلید هستند که امکان ورود رمز به شکل عددی یا حروف و یا ترکیبی از عدد و حروف را فراهم می ‌کند.

در این دستگاه ها ممکن است ثبت تردد به وسیله ترکیبی از کارت و رمز نیز صورت پذیرد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چھره

شاخص های مهم در انتخاب ساعت حضور و غیاب مناسب - نرم افزار یکپارچه منابع انسانی نیما

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ ترین تکنولوژی های بیومتریکی است که با استفاده از روش های هوشمند، هویت یک انسان را بر اساس چهره شخص تشخیص می دهد. شناسایی هویت اشخاص با استفاده از چهره آنان در مقایسه با سایر سیستم های بیومتریک از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا تشخیص هویت از طریق چهره افراد نیاز به همکاری فرد ندارد و همین مزیت این دستگاه ها را در میان کاربردهای امنیتی و تعاملات انسان و کامپیوتر متمایز می ‌سازد.

نحوه کار دستگاه تشخیص چهره به این صورت است که این دستگاه ها دارای یک دوربین هستند که از چهره افراد تصویربرداری می کنند و آن را به صورت الگوهای رمزنگاری شده ذخیره می کنند. برای این کار فرد باید یک بار در محل تعیین شده روبروی دوربین و حسگر هوشمند دستگاه، قرار بگیرد تا دستگاه مختصات چهره شخص برای مثال ابعاد صورت، ویژگی‌ های چشم و … را ثبت کند.

در مراحل بعد هر بار که کاربر در آن محل قرار بگیرد، دستگاه با سرعت کمتر از یک ثانیه تصویر شخص را با تصاویر ثبت‌ شده مقایسه می کند و در صورت تطبیق تردد شخص را ثبت می نماید.

ثبت تردد در این نوع دستگاه تقریبا مشابه با دستگاه اثر انگشت است، فقط به جای ذخیره اثر انگشت، تصویر چھره شخص در دستگاه ذخیره می گردد و ھنگام ثبت تردد، چھره وارد شده کارمند با الگوی چھره ذخیره شده مقایسه می شود.

دستگاه های تشخیص چهره برای سازمان‌ هایی با تعداد پرسنل بالا و یا برای مشاغلی  که ثبت اثر انگشت برای آن ها دارای مشکل می باشد مانند تراشکاری، تعمیرگاه و مشاغل کارگاهی مناسب است.

سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا امکان تقلب در دستگاه تشخیص چهره وجود دارد؟ مثلا در صورت استفاده از لنز یا آرایش کردن و یا عینک گذاشتن، در تشخیص دستگاه اختلال ایجاد خواهد شد؟

پاسخ این است که برای هر فرد فقط امکان ثبت چهره‌ خودش وجود دارد و تغییراتی در صورت اشخاص مانند لنز گذاشتن، آرایش کردن، عینک گذاشتن، ریش گذاشتن و تغییراتی از این قبیل هیچ تاثیری در شناسایی دستگاه نداشته و دستگاه به راحتی می‌ تواند افراد را شناسایی نماید.

امروزه بسیاری از سازمان‌ ها بنا به حساسیتی که مدیران نسبت به حضور و غیاب و تردد پرسنل خود دارند از دستگاه‌ هایی استفاده می‌ کنند که از دو یا چند قابلیت برای ثبت تردد کارکنان بهره می‌ برند. رایج ترین انواع این دستگاه‌ ها از ترکیب کارت و اثر انگشت برای ثبت ترددها استفاده می کنند و انواع دیگری نیز هستند که سیستم ثبت و شناسایی آن‌ ها مبتنی بر ترکیب کارت و تشخیص چهره یا ترکیب شناسایی چهره و اثر انگشت و کارت و … است.

با توجه به امکاناتی که دستگاه دراختیار مدیران قرار می‌دهد، قیمت دستگاه متفاوت است. جهت مشاوره رایگان با کارشناسان هایدید در ارتباط باشید.

مرتبط:

دستگاه حضور و غیاب فروشگاه هایدید

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *