دوربین مداربسته

دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته حرارتی (Thermal CCTV Camera)، یکی از انواع دوربین مداربسته است که در شکل گیری تصاویر آن، شکل حرارتی محیط به جای نور مورد استفاده قرار می گیرد. به این نوع از دوربین ها، دوربین مداربسته گرمایی نیز گفته می شود. ساختار دوربین های مداربسته حرارتی تقریبا مشابه با دوربین های مداربسته عادی است. دوربین حرارتی با استفاده از یک لنز، پرتوهای گرمایی که اجسام گرم منتشر می کنند را روی چیپ تصویر گرمایی متمرکز می کند. سنسور این دوربین ها به جای اینکه روی نور حساس باشند، به پرتو های گرمایی حساس هستند. در این مقاله به بررسی دوربین مداربسته حرارتی و کاربرد آن می پردازیم.

1- کاربرد دوربین حرارتی

کاربرد اصلی دوربین Thermal برای فضاهایی با حساسیت امنیتی بالا است. این دوربین ها در پالایشگاه ها نیز کاربرد دارند، با استفاده از آن ها می توان میزان حرارت نقاط مختلف را مورد بررسی قرار داد. از دیگر کاربرد های دوربین مداربسته حرارتی می توان به استفاده از آن ها در موضوعات پزشکی، صنایع، موضوعات زیست محیطی و … اشاره کرد. با استفاده از این دوربین ها می توانید درصورت پنهان شدن شخص یا حیوان خطرناکی پشت بوته ، ماشین و… به راحتی آن را شناسایی کنید. دوربین های Thermal را می توان هم به صورت مجزا و هم به همراه یک دوربین معمولی استفاده کرد.

2- مزایای دوربین مداربسته حرارتی

  • دوربین های مداربسته Thermal می توانند موجودات زنده و خودرو ها را تا برد بسیار بالا تشخیص بدهند.
  • با استفاده از این دوربین ها می توان در شرایط بد آب و هوایی، انسان، حیوانات، خودرو ها و… را شناسایی و موقعیت مکانی آن ها را پیدا کرد.
  • کیفیت تصاویری که توسط دوربین های حرارتی ثبت می شوند، تحت تاثیر سایه یا نور تغییر نمی کند.
  • برای دوربین های Thermal می توان الگوی رفتاری تعیین کرد. به این ترتیب زمانی که منبع گرما حرکت کند، دوربین با تشخیص این حرکت، محل قرار گیری آن را به کاربر اطلاع می دهد.
  • با استفاده از این دوربین ها می توان به اطلاعات حرارتی محیط دست پیدا کرد. این اطلاعات کاربرد های خاص و مهمی را می تواند داشته باشد. برای مثال زنده بودن یک موجود و یا روشن بودن یک خودروی بی حرکت را می توان با استفاده از این اطلاعات تشخیص داد.
  • این دوربین ها برای استفاده در مستند سازی مناسب هستند. بسیاری از مستند سازان از دوربین های حرارتی برای فیلم برداری از حیات وحش استفاده می کنند.

3- معایب استفاده از دوربین مداربسته Thermal

  • این دوربین ها از رزولوشن بسیار محدود و پایینی برخوردار هستند. به همین دلیل ممکن است در تشخیص جزئیات تصویر برای شما مشکل ایجاد کنند.
  • با توجه به اینکه این نوع دوربین ها تصاویر را به صورت حرارتی به ما نشان می دهند، امکان تشخیص هویت افراد وجود ندارد.
  • پر هزینه بودن دوربین های Thermal یکی دیگر از معایب این دوربین ها به شمار می آید.

4- پالت رنگ ها در دوربین مداربسته حرارتی چه مفهومی دارند؟

در دوربین حرارتی رنگ هایی چون نارنجی، زرد و قرمز برای نشان دادن درجه حرارت بالا استفاده می شوند. همینطور برای نمایش درجه حرارت پایین از رنگ های آبی و بنفش استفاده می شود. چشم انسان به راحتی می تواند این ترکیب رنگ های متضاد را تشخیص دهد. در مواقعی که دوربین مداربسته معمولی و چشم انسان نمی توانند وجود حیوان و یا فردی را در محیط تشخیص بدهند، این دوربین ها می توانند این کار را انجام دهند. به عبارتی دوربین حرارتی با استفاده از چیپ حساس به منبع گرما، وجود افراد را تشخیص داده و آن ها را ردیابی می کند.

5- نقش دوربین مداربسته حرارتی در کنترل تردد

دوربین های حرارتی در مکان هایی که کنترل امنیت در آن ها بسیار حائز اهمیت است، کاربرد ویژه ای دارند. هم چنین از این دوربین ها برای کنترل تردد و عبور و مرور در خیابان های شهر نیز استفاده می شود. دوربین های Thermal می توانند به صورت مداوم و در هر شرایط آب و هوایی و نوری عابران پیاده، دوچرخه سواران و اتومبیل ها را تشخیص دهند. این دوربین ها با ارسال سیگنال های لازم می توانند زمان مناسب عبور عابران پیاده و خودرو ها را تعیین کنند. این کار به منظور مدیریت زمان و بدون نیاز به کنترل دستی چراغ راهنمایی و رانندگی انجام می شود. بنابراین می توان گفت دوربین های مداربسته حرارتی نقش پر رنگی در کنترل ترافیک جاده های شهری دارند.

6- تکنولوژی های به کار رفته در دوربین Thermal

  • تکنولوژی AGC (Auto Gain Control): دوربین مداربسته حرارتی با به کار گیری این تکنولوژی قادر به تنظیم محدوده داینامیکی تصویر خواهد بود.
  • تکنولوژی DDE (Digital Detail Enhancement): با استفاده از تکنولوژی DDE دوربین می تواند جزئیات تصویر بیشتری را به کاربر ارائه دهد.
  • تکنولوژی 3D DNR: این قابلیت باعث می شود که دوربین حرارتی تصاویر شفاف تری را ثبت کند. قابلیت 3D DNR، مقدار پیکسل های نویزدار را به کمترین حد ممکن می رساند. این عمل از طریق کاهش نویز با پردازش سیگنال اصلی انجام می شود.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *