امنیت, دیجیتال

ردیاب GPS چیست و چگونه کار می کند؟ (بخش اول)

GPS چیست و چگونه کار می کند؟

Origin of Global Positioning System (GPS) I Rewire Security

فناوری جی پی اس (GPS) تقریباً در زندگی مدرن همه جا حاضر شده است. بسیاری از ما هر روز بدون فکر دوم از آن استفاده می کنیم. اما آیا واقعا آن را درک می کنید؟ و آیا می دانید چگونه از ردیابی GPS برای بهبود کارایی عملیاتی ناوگان خود بیشترین بهره را ببرید؟

مدیران ناوگان هر روز از GPS برای پیگیری ناوگان و سایر دارایی های خود استفاده می کنند. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ ردیابی GPS چیست و چگونه کار می کند؟

ردیابی GPS چیست؟

بیایید با نام GPS شروع کنیم که مخفف Global Positioning System یا سیستم موقعیت یاب جهانی است. این سیستم شامل شبکه‌ای از ماهواره‌ها است که به دور زمین می‌چرخند و دستگاه‌هایی که می‌توانند به تعیین یک شی یا مکان یک شخص کمک کنند.

فناوری GPS که در ابتدا در دهه 1960 برای کاربردهای نظامی توسعه یافت، سرانجام در سال 1983 برای استفاده عمومی در دسترس قرار گرفت و پیشرفت ها و موارد استفاده در طول دهه ها افزایش یافته است.
این روزها GPS کاربردهای مختلفی دارد، از تمرینات نظامی در سراسر جهان گرفته تا مسیرهایی که به رانندگان کمک می کند مسیر خود را پیدا کنند.

ردیاب GPS چه کاری انجام می دهد؟

ردیابی GPS به یک دستگاه ردیاب نیاز دارد که در یک وسیله نقلیه، روی یک قطعه تجهیزات نصب شده باشد. این دستگاه ردیاب برای وسایل نقلیه اطلاعاتی را در مورد مکان دقیق آن ارائه می دهد تا بتواند جزئیات مربوط به مکان یک وسیله نقلیه، تجهیزات یا شخص را گزارش کند.
همچنین حرکات یک وسیله نقلیه، تجهیزات یا شخص را ردیابی می کند. به عنوان مثال، یک دستگاه ردیاب GPS می تواند برای مکان یابی کامیون در مسیر، مکان کودک یا حتی برای دارایی هایی که در حال حمل و نقل هستند استفاده شود.

مبانی سیستم ردیابی GPS

یک سیستم ردیابی GPS با استفاده از شبکه جهانی ناوبری ماهواره ای (GNSS) این کار را انجام می دهد. این شبکه متشکل از ماهواره هایی است که با دستگاه های GPS ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعاتی در مورد مکان فعلی، جهت، زمان و سرعت وسیله نقلیه ردیابی شده ارائه دهند.

یک دستگاه ردیاب خودرو چگونه کار می کند؟

Sygic GPS Navigation soon to be available via Android Auto - Sygic | Bringing life to maps

دستگاه های ردیاب GPS سیگنال های ماهواره ای خاصی را ارسال می کنند که توسط گیرنده پردازش می شوند.
این گیرنده‌های GPS مکان دقیق دستگاه GPS را ردیابی می‌کنند و همچنین زمان و سرعت حرکت آن‌ها را محاسبه می‌کنند. همچنین می توان این موقعیت ها را با استفاده از چهار نوع سیگنال ماهواره ای GPS در نماهای سه بعدی محاسبه و نمایش داد.

سیستم های GPS از سه بخش فضا، کنترل و کاربر تشکیل شده است:

بخش فضا

ماهواره های ردیاب جی پی اس از 27 ماهواره تشکیل شده است که به دور زمین می چرخند. از این 27 ماهواره، 24 ماهواره عملیاتی هستند و سه ماهواره در صورت خرابی یکی از 24 ماهواره دیگر، پشتیبان هستند.
این ماهواره ها هر 12 ساعت به دور زمین می چرخند و سیگنال هایی را ارسال می کنند که توسط گیرنده های GPS دریافت می شود.

بخش کنترل

سیستم موقعیت یاب توسط ایستگاه های ردیابی مختلف در سراسر جهان کنترل می شود. این ایستگاه ها سیگنال های حامل مایکروویو ارسال شده توسط ماهواره ها را دریافت می کنند و گیرنده های GPS این سیگنال ها را به داده هایی مانند سرعت، زمان و موقعیت تبدیل می کنند.

بخش کاربر

گیرنده های GPS سیگنال های ارسال شده توسط ماهواره های GPS را دریافت کرده و از آنها برای تعیین موقعیت کاربر در فضا و زمان استفاده می کنند.

چند راه وجود دارد که یک سیستم ردیابی GPS می تواند کار کند. دستگاه های جی پی اس تجاری اغلب برای ثبت مکان وسایل نقلیه در طول سفر استفاده می شوند. برخی از سیستم ها اطلاعات را در خود سیستم GSP ذخیره می کنند که به آن ردیابی غیرفعال می گویند.

سیستم های دیگر به طور منظم داده ها را از طریق یک مودم به یک پایگاه داده متمرکز ارسال می کنند که به آن ردیابی فعال یا GPS دو طرفه می گویند.

ردیابی غیرفعال GPS موقعیت مکانی را نظارت می کند و داده ها را در سفرها بر اساس رویدادهای خاص ذخیره می کند. این نوع سیستم می‌تواند داده‌هایی را که دستگاه‌ها در 12 ساعت گذشته بوده‌اند ثبت کند. این داده ها را به صورت داخلی یا روی کارت حافظه ذخیره می کند و سپس در رایانه بارگیری می شود تا بعداً تجزیه و تحلیل شود.

در برخی از سیستم ها، اطلاعات به طور خودکار در یک زمان مشخص دانلود می شود یا می توان به صورت دوره ای در طول سفر درخواست کرد.

GPS غیرفعال مستلزم سیستم‌های ردیابی لحظه ای است که به‌طور خودکار اطلاعات را در صورت وقوع به یک پورتال ردیابی مرکزی ارسال می‌کنند. این نوع سیستم در اکثر برنامه‌های تجاری مانند نظارت و ردیابی کودکان یا افراد مسن استفاده می‌شود، زیرا به مراقبان اجازه می‌دهد همیشه از کودک یا سالمند خود مطلع شوند. این نوع سیستم همچنین برای نظارت بر رفتار کارکنان در حین کار و ساده‌سازی عملیات ناوگان استفاده می‌شود.

ردیابی GPS برای چه مواردی استفاده می شود؟

اکثر مردم با رایج ترین کاربردهای فناوری جی پی اس، مانند نقشه برداری و نقشه برداری، دریافت مسیرها و پیگیری کودکان آشنا هستند. اما بسیاری از کاربردهای دیگر وجود دارد که ممکن است هرگز متوجه نشده باشید که وجود دارد. جی پی اس نقش مهمی در انواع برنامه های مورد استفاده توسط ارتش و همچنین استفاده های تجاری و شخصی ایفا می کند. در اینجا برخی از روش های استفاده از سیستم های ردیابی جی پی اس آورده شده است.

استفاده نظامی از GPS

در ابتدا توسط ارتش توسعه داده شد، جی پی اس هنوز برای ردیابی حرکت نیروها، هواپیماها، ناوبری در دریا و موارد دیگر استفاده می شود. این برای واحدهای نظامی مستقر در مناطق نا آشنا یا در حال حرکت در شب بسیار مهم است.

جستجو و نجات

ردیابی جی پی اس نیز در عملیات جستجو و نجات استفاده می شود. این به تیم‌های امداد کمک می‌کند مکان‌هایی را که جست‌وجو کرده‌اند یا حتی اطلاعاتی را از تلفن یا دستگاه جی‌پی‌اس یک فرد گمشده به دست آورند.

GPS ردیابی خودرو

ناوگان تجاری اغلب از ردیابی جی پی اس برای نظارت بر وسایل نقلیه خود استفاده می کنند. با نصب دستگاه‌های جی پی اس بر روی وسایل نقلیه ، مدیران می‌توانند موقعیت و وضعیت رانندگان خود را ردیابی کنند و همچنین اطلاعات مهمی در مورد کارایی ناوگان خود دریافت کنند.

سیستم های ردیابی جی پی اس بخش مهمی از ردیابی ناوگان برای نظارت بر موقعیت و فعالیت خودروهای ناوگان آنها و بهبود کارایی و ایمنی است. علاوه بر این، ردیابی GPS مسیریابی و ارسال را دقیق تر و آسان تر می کند.

استفاده های تفریحی GPS

بیشتر فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های مورد استفاده در دویدن، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از ردیابی جی پی اس استفاده می‌کنند که به کاربران اطلاعاتی در مورد مسافت طی شده، سرعت آن‌ها یا جایی که در بیابان هستند می‌دهد.
با افزایش استفاده از گوشی های هوشمند، تقریباً همه ما دستگاه های ردیابی جی پی اس را به هر کجا که می رویم حمل می کنیم. این فناوری را می توان به روش های جدیدی از جمله بازی های مبتنی بر مکان استفاده کرد. این نوع استفاده ها در سال های آینده افزایش خواهند یافت.

مرتبط:

ردیاب خودرو

منبع:

www.mixtelematics.com

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *